Avui entraré en profunditat en el tema del ROI i de les mètriques en els Social Media amb xifres i un exemple perquè puguem entendre millor com funciona realment el Social Media Marketing. Espero que sigui d’ajuda per a aquells indecisos i / o incrèduls. No és magia, és només treball, estratègia, planificació, elaboració, gestió i monitorització: un treball de professionals.
Així doncs el primer que hem de tenir clar, un cop ja hem establert una estratègia i objectius, passem a aprendre què hem de mesurar.
Mètriques Quantitatives:
Mètriques orientades a les xifres ia dades intensius, SEO, per això, el més important és tenir clares les nostres KPIs i centrar-nos en aquestes dades concrets (Key Performance Indicators, indicadors clau, és a dir què hem de mesurar). Algunes de les nostres KPIs (depèn totalmetne del negoci, producte, etc) són:
visites úniques, pàgines vistes, perfils d’audiència, freqüència de visites, percentatges d’interacció, percentatge de rebot, durada de les visites, etc. Aquestes dades les podem trobar a Google Analytics especialment, encara que existeixen altres formes de mesurar-los com Radian 6 o Post Rank, entre d’altres eines
Mètriques Qualitatives:
Aquestes mètriques tenen components “emocionals” i estan més implicades amb el Social Media (SMO) que amb el SEO. Podem mesurar el nombre de fans, followers i la seva interacció amb la marca, les seves valoracions, els seus comentaris. Podem fer un seguiment del que es diu de la nostra marca monitoritzant el Social Media són eines com Social Mention per conèixer bé la nostra reputació online, la seva fidelitat, interès, participació, etc. Podem usar com a mètode de feedback també les enquestes de satisfacció, participació en concursos, subscripcions, etc.
Mètriques ROI:
Al Social Media podem parlar de IOR (Impacte de les Relacions) en lloc de ROI (Retorn de la Inversió)
Segons els experts, la fórmula més important del Social Media és CLV (Customer Lifetime Value), és a dir, és la quantitat de beneficis que un client donarà a una empresa durant el temps de vida d’un producte o marca. Imaginem que un usuari d’Apple gasta de mitjana uns 60 € al mes en productes de la marca, considerant que generalment un usuari es queda amb la companyia almenys tres anys, la fórmula seria:
CLV = 60x12x3 = 2160 €
A partir d’aquesta dada, podem fer una estimació del que volem invertir en aconseguir un client: en general les estratègies de màrqueting calibren el valor en un 10% (216 €)
Un exemple amb xifres:
Si paguem a un Community Manager, obrim un compte a Facebook, Twitter i Youtube més de crear un Bloc, calculem el cost de tot això:
Facebook Fan Page: gratis
Twitter: gratis
Bloc: domini + allotjament = 250 € anuals (com a mitjana) + disseny del theme per al blog =760 €
Community Manager: sou mitjà d’uns 17300 € anuals (mitjana)
¿Publicitat?
Calculem el total anual de la inversió per al primer any:
250 +17300 +760 = 18310 €
El següent pas és saber quants nous clients hem d’aconseguir perquè aquesta inversió sigui rendible, tenint en compte la despesa que cadascú pugui fer en els nostres productes / marca. Si sumem la xifra anterior al cost del producte, per exemple, un reproductor de MP3 té habitualment un marge o percentatge de guany de 5 € / unitat. Si tenim 10.000 unitats de vendre, comptant la inversió en Social Media Marketing, cada unitat d’incrementar el seu preu a:
18310/10.000 = 1.831
Per tant, si abans la unitat costava 40 €, podem arrodonir una mica a 42 € la unitat. No sembla un increment massa gran per seguir obtenint el mateix benefici de 5 € per unitat del qual partíem.
I què aconseguim amb això?
més vendes gràcies a la presència en els Social Media
més fidelitat
més conversa i participació
millor feedback del nostre producte i marca
clients i usuaris evangelistes
confiança i reputació en la marca i / o producte
És un cost que estiguem disposats a pagar? Lògicament, depèn del producte o marca.
![]()






Deixa un comentari